• Supermarktketen Jumbo keert dit jaar geen dividend uit aan zijn aandeelhouders, de familie Van Eerd.
  • Ze zien af van het geld omdat de keten kampt met “uitdagende marktomstandigheden” en de daarmee gepaard gaande “druk op het resultaat”.
  • De nettowinst kwam vorig jaar uit op 22 miljoen euro, veel minder dan de 80 miljoen euro die de keten in 2022 nog behaalde.
  • Lees ook: Jumbo mikt op lagere prijzen om marktaandeel terug te winnen: ‘Klant gespitst op koopjes’

Supermarktketen Jumbo keert dit jaar geen dividend uit aan zijn aandeelhouders, de familie Van Eerd. Aandeelhouders en eigenaren Frits van Eerd, Colette Cloosterman-van Eerd en Monique Groenewoud-van Eerd hebben besloten om af te zien van een winstuitkering, staat in het jaarverslag van Jumbo over 2023. Ze zien af van het geld omdat de keten kampt met “uitdagende marktomstandigheden en de daarmee gepaard gaande druk op het resultaat van Jumbo”.

De omzet groeide vorig jaar wel, maar dat komt volgens Jumbo vooral door prijsverhogingen die niet te vermijden waren door de blijvend hoge inflatie. De supermarktketen stelt die niet volledig te willen doorberekenen aan consumenten. Daarnaast heeft Jumbo ook te maken met gestegen kosten voor loon, huur, energie en investeringen in verduurzaming, staat in het jaarverslag waar het AD eerder donderdag over schreef.

Om consumenten niet volledig te laten opdraaien voor hogere prijzen nam de keten afgelopen jaar genoegen met lagere marges op vooral belangrijke levensmiddelen en producten van het huismerk. Jumbo meldde vorige maand dat het in 2023 de prijzen van ruim duizend producten had verlaagd en dit jaar meer prijsverlagingen doorvoert om verloren marktaandeel terug te winnen.

De nettowinst kwam vorig jaar uit op 22 miljoen euro. Dat is veel minder dan de 80 miljoen euro die de keten in 2022 nog behaalde. De omzet bedroeg vorig jaar ruim 11 miljard euro.

Door de flink lagere winst besloot Jumbo om minder nieuwe winkels te gaan openen in België. Eerder wilde de keten in 2025 honderd supermarkten in België hebben, maar nu mikt Jumbo op ongeveer vijftig winkels. De keten had eind vorig jaar 33 vestigingen in België.

Jumbo, dat sinds 2016 ook de eigenaar is van La Place, zegt verder zijn belang in de restaurantketen te hebben "heroverwogen". Daardoor komt La Place meer op afstand te staan van Jumbo en is de waarde van de merknaam gedaald met 14,5 miljoen euro. De keten meldt niet wat de heroverweging betekent.

Vakwebsite Distrifood meldde woensdag dat Jumbo producten van bepaalde A-merken niet meer aanvult. Het zou gaan om producten van Jacobs Douwe Egberts, Unilever, Danone Nutricia, Beiersdorf, Kimberly-Clark en Iglo, omdat Jumbo en leveranciers het nog niet eens zijn geworden over de prijzen. Een woordvoerster van Jumbo wil niet ingaan op vragen over onderhandelingen met specifieke leveranciers. Een zegsvrouw van Unilever wil ook niks kwijt. "Het gaat om lopende commerciële besprekingen met een klant."

LEES OOK: Zo bouwde grondlegger Karel van Eerd samen met zijn familie een Brabantse groothandel uit tot succesvol supermarktimperium